جستجو
گروه محصولات
    Menu Close
    Back to all

    اهمیت ضخامت بتن یکنواخت در اجزای بتنی ساختمان

    نقش فاصله دهنده‌ها در افزایش کیفیت اجراییِ ساختمان‌های بتن مسلح و اجزای بتنی سازه‌ها

    ساختمان‌ها در هر کشوری جزو سرمایه‌های ملی آن کشور به حساب می‌آیند و ارتقاء کیفیت ساخت ساختمان‌ها (به طور عام هر فضا یا حجمی که برای تسهیل در زندگی مردم ایجاد می‌گردد) باعث ارتقاء در سطح کیفی زندگی مردم آن کشور می‌گردد. طول مدت بهره‌برداری از هر ساختمان با طول عمر و کارآیی اجزای سازه‌ای آن ساختمان رابطه مستقیم دارد و تا زمانی که اجزای ساختمان وظیفه خود را به خوبی و به طور مطلوب انجام دهند و پایایی اجزای آن حفظ گردد امکان بهره‌برداری از ساختمان مهیا می‌باشد.

    حداقل پوشش بتنی آرماتورها که به عنوان محافظ برای آرماتورها در برابر هوا و اثرات دیگر است، از سطح بتن تا سطح بیرونی فولادی که ضابطه پوشش در مورد آن اعمال می‌گردد، محاسبه می‌شود.

     

    ضعف‌های سازه‌های بتنی مسلح

    از مهم‌ترین ضعف‌های سازه‌های بتنی مسلح، تاثیرپذیری از عوامل محیطی است. اکسیژن و رطوبت محیط می‌تواند با نفوذ به درون بتن‌، باعث تسریع در خوردگی میلگرد شود و از عمر مفید سازه به شدت بکاهد و پوشش بتنی روی میلگرد، مهم‌ترین عامل جلوگیری از نفوذ عوامل خوردگی محسوب می‌شود.

     

    "بر اساس مطالعات رسمی‌، هر 2 میلیمتر کاهش در پوشش الزامی بتن، 5 سال عمر مفید سازه را کاهش می‌دهد."

     

    در ساختمان‌های بتنی در حال اجرا پس از باز نمودن قالب‌ها با بیرون‌زدگی میلگردها در سطح یا طول تیرها، ستون‌ها، دال‌ها و پوسته‌ها و سایر اجزای این ساختمان‌ها مواجه می شویم .

     

    یکی از راه‌کارهای پیشنهادی برای اجرای صحیح این رواداری‌ها استفاده از فاصله نگهدارهای پلاستیکی بتن می‌باشد. فاصله نگهدارها (یا همان اسپیسرها) و نشیمنگاه‌ها عموماً در صنایع ساختمانی برای حمایت و نگهداری و قرار دادن میلگردها در مکان مشخص به کار می‌روند، که با کلمه معادل انگلیسی spacer یا concrete  spacer  یا plastic spacer مورد جستجو قرار می‌گیرند.

     

    اسپیسر

    اسپیسرهای پلاستیکی بتن برای رعایت پوشش میلگردها در سازه‌های مسلح مثل دال‌ها و دیواره‌ی پی‌ها و سایر احجام بتنی مسلح قابل استفاده بوده و در پروژه‌های نظیر سد و تونل و سایر ساختمان‌ها و مستحدثات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    کارگران در زمان کوتاه قادر به حمل انواع آنها در کارگاه می‌باشند. در موردی که حداقل پوشش برای یک نوع عضو ساختمانی بیان شده است، حداقل پوشش بتن اگر آرماتور عرضی میلگردهای اصلی را در برگرفته باشد تا لبه خارجی خاموت‌ها، تنگ‌ها و مارپیچ‌ها اندازه‌گیری می‌شود و اگر بیش از یک ردیف آرماتور اصلی بدون خاموت‌ها یا تنگ به کار برده شود، تا سطح خارجی بیرونی‌ترین ردیف میلگردها اندازه‌گیری می‌شود. اسپیسرها ضمن بالا بردن کیفیت سازه‌ها به سرعت اجرای عملیات ساختمانی نیز کمک می‌کنند.

     

    "اسپیسرها مهمترین ابزار برای رسیدن به پوشش الزامی بتن هستند."

    نظرات
    انصراف از نظر Close