جستجو
گروه محصولات
    Menu Close
    Back to all

    بررسی سه فاکتور مهم هزینه، زمان و وزن در ساختمان با استفاده از اسپیسرهای شرکت بعدِ سوم

    مزایای استفاده از اسپیسرهای ترازکننده بتن

    1- کاهش هزینه بتن‌ریزی

    2- کاهش زمان اجرا

    3- کاهش وزن ساختمان

    4- ایجاد شاخص برای مقدار بتن‌ریزی

    5- ایجاد ضخامت و کاور بتن یکسان بر روی آرماتورها و لوله‌های گرمایش از کف

    6- جلوگیری از رسیدن رطوبت و هوا که باعث اکسیداسیون و افزایش حجم میلگرد و ترک‌خوردگی می‌شود

    7- ایجاد چشمه‌بندی برای بتن‌ریزی مرتب

    8- اطمینان مهندس ناظر در هنگام بتن‌ریزی برای پوشش الزامی و استاندارد بتن بر سراسر سطوح سقف و آرماتورها

     

    مزایای استفاده از اسپیسرهای معیارتراز

    1- ایجاد کروم‌بندی قابل رگلاژ و دقیق در کف‌سازی طبقات

    2- ایجاد کروم‌بندی شیب‌دار و قابل رگلاژ در بام و در زمان بتن‌ریزی  سازه‌ای

    3- ایجاد کروم‌بندی نقطه‌ای و یا اصطلاحاً لقمه‌گذاری جهت مشخص کردن سطح بتن‌ریزی بر روی آرماتورها

    4- ایجاد کروم‌بندی و یا لقمه‌گذاری نقطه‌ای برای شاخص مقدار کف‌سازی در طبقات با فوم بتن یا پوکه

    5- سرعت اجرای کروم‌بندی در یک متراژ 100 متری کمتر از  نیم ساعت

    6- حذف کروم‌بندی و شیب‌بندی‎های بعدی در بام

    7- حذف مصالح اضافی جهت شیب‌بندی و کاهش وزن ساختمان

    8- حذف صرف زمان جهت کروم‌بندی و ملات‌ریزی بام

    9- حذف هزینه‌های بنایی و کارگری‌ بعدی جهت شیب‌بندی بام و کروم‌بندی کف طبقات

     

    مزایای استفاده از اسپیسرهای ترازکننده بتن

    1-1-کاهش هزینه بتن:

    عموماً در سفارش‌دهی بتن برای هر سقفی به متراژ حدود 100 متری به طور تقریبی 2 متر مکعب بتن اضافه سفارش داده می‌شود که این خود هزینه‌ای به همراه دارد که عملاً با وجود یک شاخص برای مقدار بتن‌ریزی مشخص در سقف، دیگر نیازی به سفارش بتن مازاد نبوده و می‌توان با محاسبه دقیق مقادیر لازم بتن را سفارش داده و از تحمیل هزینه‌های مازاد و غیر اصولی صرف‌نظر کرد.

    راه کار درست:

    استفاده از اسپیسرهای تراز کننده بتن، این امکان را به شما می‌دهد که ضخامت بتن روی آرماتورها را طبق آیین‌نامه آن سیستم، در محاسبات سفارش بتن با دقت بالا برآورد کرده و از تحمیل هزینه‌های خرید بتن مازاد جلوگیری به عمل آورد.  

     

     

    2-1- کاهش زمان اجرا:

    در هنگام بتن‌ریزی بسیار دیده می‌شود که پیمانکاران و حتی مهندسین ناظر به دلیل نبود معیار و شاخص مشخص، قدرت تشخیص مقدار ضخامت بتن روی آرماتورها نداشته و همواره با وسواس زیاد سعی دارند که دائما دقت مضاعف و زمان بیشتری به ماله‌کشی و کم و زیاد کردن بتن در نقاط مختلف سقف‌، و هموار کردن پستی و بلندی‌ و موج‌های ایجاد شده بپردازند. بدین گونه در هنگام بتن‌ریزی زمان زیادی تلف می‌شود. 

    راه کار درست:

    استفاده از اسپیسرهای تراز کننده بتن می‌تواند میزان ضخامت بتن بر روی آرماتورها را به خوبی تعیین کند و بدینگونه شاهد یک ضخامت مشخص بتن‌ریزی در کل سطوح سقف بر روی آرماتورها خواهیم بود نه کمتر و نه بیشتر. در چنین وضعیتی دیگر نگران پوشش‌دهی کمتر و یا بیشتر بتن‌ریزی در نقاط مختلف سطوح سقف نخواهیم بود. 

     

    3-1- کاهش وزن ساختمان:

    طبق مزیت شماره 1-1 که به کاهش هزینه بتن‌ریزی اشاره دارد به طبع وقتی مقدار سفارش بتن اضافه کاهش پیدا کند،  ساختمان نیز از وزن و بار اضافه خلاص می‌شود. می‌دانیم که هر متر مکعب بتن 2400 کیلوگرم وزن دارد و اگر در یک طبقه حدود 100 مترمربعی تقریبا 2 مترمکعب سفارش اضافی بتن داشته باشیم و قطعا پیمانکاران و مهندسین نیز برای اطمینان خاطر که کاور روی آرماتورها دچار کاهش نشود، آن بتن را به خورد سقف خواهند داد و نهایتاً شاهد این خواهیم بود که اگر مقدار حدود 2 متر مکعب بتن را 5 تن در نظر بگیریم و تعداد طبقات ساختمان را هم 5 طبقه داشته باشیم، وزن ساختمان حدود 25 تن بار اضافه متحمل خواهد شد که این مورد در بیش از 90 درصد ساختمان‌ها به همین راحتی در حال روی دادن است.

    راه کار درست:

    وقتی اطمینان شما از ضخامت استاندارد بتن طبق آیین‌نامه با وجود اسپیسرهای ترازکننده بتن حاصل شود دیگر نیازی به سفارش بتن اضافه برای رفع شک و شبهه که کاور بتن کم نشود و یا زیاد نشود باقی نمی‌ماند و از سفارش بتن اضافه جلوگیری می‌کند و طبعاً وقتی بتن اضافه‌ای در کار نباشد وزن و بار اضافه‌ای هم در کار نیست.

     

    4-1- ایجاد شاخص برای مقدار بتن‌ریزی‌:

    همان‌طور که گفته شد در هنگام بتن‌ریزی، وقتی بتن روی آرماتورها را پوشش می‌دهد دیگر تشخیص مقدار ضخامت بتن طبق آیین‌نامه آن سقف امکان‌پذیر نیست و بتن بر روی آرماتورها با پستی و بلندی و به صورت مواج اجرا می‌شود‌. لذا نیاز به شاخصی است که مقدار ضخامت بتن را در تمامی سطوح آن با تراز معین و مشخص نمود.

     

    راه کار درست:

    با وجود اسپیسرهای ترازکننده بتن شاخص و معیاری برای ضخامت و کاور بتن روی آرماتورها در سطح سقف شکل می‌گیرد که شما طبق آن شاخص مقدار ارتفاع بتن را به طور دقیق تعیین می‌نمایید.

    5-1- ایجاد ضخامت و کاور بتن یکسان بر روی آرماتورها و لوله‌های گرمایش از کف:

    هر آیین‌نامه‌ای از سقف‌های متداول برای مقدار بتن روی آرماتورهای سقف یک ضخامت مشخص را تعیین کرده است که عملاً در اجرا هنگام بتن‌ریزی به دلیل نبود معیار، ناگزیر رعایت نمی‌شود. از این رو نیاز به یک شاخص برای مقدار ضخامت بتن می‌باشد که در سطح روی آرماتورها یک ضخامت مشخص را داشته باشیم. بر روی لوله‌های گرمایش از کف هم مقدار بتن به صورت استاندارد تعریف شده است که در هنگام بتن‌ریزی این استاندارد نیز رعایت نمی‌شود و بعضاً باعث می‌گردد مقدار ضخامت بتن روی لوله‌های گرمایش از کف زیاد شده و منجر به کاهش انتقال حرارت و گرما به سطح شده است.

    راه کار درست:

    اسپیسرهای ترازکننده بتن طبق آیین‌نامه‌های مختلف سقف‌های متداول اجرایی طراحی شده‌اند و با استفاده از آنها می‌توان  مقدار ضخامت بتن را روی آرماتورها و یا لوله‌های گرمایش از کف به شکل استاندارد معین نمود.

     

    6-1- جلوگیری از رسیدن رطوبت و هوا که باعث اکسیداسیون و افزایش حجم میلگرد و ترک خوردگی می‌شود:

    از مهم‌ترین ضعف‌های سازه‌های بتنی مسلح، تاثیرپذیری از عوامل محیطی است. اکسیژن و رطوبت محیط می‌تواند با نفوذ به درون بتن، باعث تسریع در خوردگی میلگرد شود و از عمر مفید سازه به شدت بکاهد و پوشش بتنی روی میلگرد، مهم‌ترین عامل جلوگیری از نفوذ عواملِ خوردگی محسوب می‌شود. بر اساس مطالعات رسمی، هر 2 میلیمتر کاهش در پوشش بتن الزامی، 5 سال عمرِ مفیدِ سازه را کاهش می‌دهد.

    راه کار درست:

    اسپیسرهای ترازکننده بتن این امکان را به سازه شما می‌دهد که کاور استاندارد بتن بر روی آرماتورها را به درستی پوشش‌دهی کند و از رسیدن اکسیژن و رطوبت به میلگردها جلوگیری نموده و در نتیجه با حفاظت از آرماتورها، زنگ‌زدگی و پوسیدگی را از آرماتورها دور کند.

     

    7-1- ایجاد چشمه‌بندی برای مرتب‌ریزی بتن:

    معمولا پیمانکاران در هنگام اجرای بتن‌ریزی به صورت نامرتب از گوشه‌ای از سقف شروع به بتن‌ریزی و صاف کردن می‌کنند که بعضا دچار سردرگمی هستند که به کدام سمت پیش بروند و مشاهده می‌شود که کنترل کننده دکل بتن‌ریز خود تصمیم می‌گیرد که لوله دکل را به چه سمتی ببرد.

    راه کار درست:

    نصب پروفیل‌های ترازکننده بتن بر روی آرماتورها به صورت موازی از هم این امکان را به سازه شما می‌دهد که کل سقف را به صورت شبکه‌ای نشان می‌دهد و در هنگام بتن‌ریزی شما داخل این شبکه‌ها را یکی پس از دیگری پر از بتن می‌کنید.

    8-1- اطمینان مهندس ناظر در هنگام بتن‌ریزی برای پوشش الزامی و استاندارد بتن بر سراسر سطوح سقف و آرماتورها : 

    پس از اتمام بتن‌ریزی ناظران ساختمان برای کنترل مقدار ضخامت بتن روی آرماتورها هیچ گونه مبنایی ندارند و صرفاً با نگاه کردن به سطح بتن‌ریزی شده و بدون اطمینان از صحیح بودن کاور استاندارد بتن بر روی آرماتورها کار را حتی با ایراد غیر قابل تشخیص و رفع تایید می‌نمایند.

    راه کار درست:

    پس از نصب اسپیسرهای ترازکننده بتن مهندسین این اطمینان خاطر را دارند که پوشش بتن روی آرماتورها به صورت کاملاً یک دست و صاف و بدون پستی و بلندی و موج اجرا شده و دیگر پیمانکاران و سازندگان غیر‌حرفه‌ای نمی‌توانند با کم‌کاری و هزینه نکردن در خرید مقدار بتن استاندارد شانه خالی کرده و با پوسته‌کشی بتن روی آرماتورها مهندس ناظر را مجاب به درست‌ریزی کاور بتن در کل سطح سقف کرده و اصطلاحاً سر ناظر کلاه بگذارند.

     

     

    نکته: بسیار دیده شده است که در پایان بتن‌ریزی در سقف، بتن کم آمده و نیاز است که دوبار میکسر دیگری حتی برای 1 متر مکعب شده سفارش لازم انجام شود. اما در این مواقع پیمانکاران و مالکان غیرحرفه‌ای اقدام به کاهش و کشاندن بخشی از بتن جاهای دیگری از سقف که بتن‌ریزی کرده‌اند می‌کنند. بدین معنی که کسری بتن را از طریق وام گرفتن از کاور بتن جاهای دیگر جبران می‌کنند که این کار باعث می‌شود کاور بتن سقف ضعیف شده و از حد استاندارد مقررات ملی ساختمان خارج شود و سازه در چنین نقاطی دچار ضعف و نقص می‌گردد. ولی با نصب اسپیسرهای ترازکننده بتن دیگر نمی‌توان سر ناظرین کلاه گذاشت و نیز از زیر بار هزینه فرار کرد.

     

    مزایای استفاده از اسپیسرهای معیارتراز

    1-1- ایجاد کروم‌بندی قابل رگلاژ و دقیق در کف‌سازی طبقات:

    کروم‌بندی کف طبقات برای ایجاد تراز مشخص بتن جهت کف‌سازی به صورت سنتی نمی‌تواند خیلی دقیق اجرا شود و اغلب در صورتی که نیاز باشد کف سرامیک، موکت و یا پارکت شود، مجدداً نیاز به زیرسازی دارد تا متریال‌های ذکر شده دقیق پیاده‌سازی شوند. البته با هزینه دستمزد و متریال دوباره، هزینه‌ی اجرا بالا خواهد رفت. از این رو کروم‌بندی دقیق بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

     

    راه کار درست:

    با استفاده از پروفیل‌های ترازکننده به همراه اسپیسرهای قابل رگلاژ معیارتراز می‌توان کروم‌بندی یک واحد 100 متری را در کمتر از 30 دقیقه با دقت میلیمتر و با تراز لیزری اجرا نمود و اطمینان داشت که کف کاملاً تراز و صافی را در پایان کار شاهد خواهیم بود.

     

     

    2-1- ایجاد کروم‌بندی شیب‌دار و قابل رگلاژ در بام و در زمان بتن‌ریزی سازه‌ای:

    شیب‌بندی بام همیشه کاری زمان‌بر و پرهزینه بوده و در عین حال باعث سنگین شدن سازه می‌شود. پس از بتن‌ریزی بام همیشه دغدغه آن بوده که انتقال آب به کف‌شور به درستی صورت گیرد که این حساسیت زمان و هزینه و بار اضافه را به همراه خود برای سازه دارد. در کروم‌بندی سنتی ابتدا با استفاده از آجر و ملات درصد شیب زیادی را به سمت خروجی آب در خطوط متعدد دور تا دور کفشور اجرا می کنند و سپس بین خطوط کروم‌بندی شده را با پوکه و ملات پر می‌کنند.

    راه کار درست:

    با استفاده از پروفیل‌ها و اسپیسرهای معیارتراز می‌توان شیب‌بندی بام را قبل از بتن‌ریزی سازه‌ای انجام داد و روی آرماتورهای سقف و فوم بلوک و یا هر سیستمی از سقف‌های متداول کروم‌بندی و شیب‌بندی به طرف لوله‌های خروجی آب و کف‌شور اجرا نمود و پس از اجرای بتن‌ریزی سقف شیب‌بندی هم انجام شده است و دیگر نیازی به کروم‌بندی و شیب‌بندی مجدد با صرف هزینه و زمان نمی‌باشد.

     

     

    3-1- ایجاد کروم‌بندی نقطه‌ای و یا اصطلاحاً لقمه‌گذاری جهت معین کردن سطح بتن‌ریزی بر روی آرماتورها:

    به صورت سنتی مبنایی برای کروم‌بندی نقطه روی آرماتورها در هنگام بتن‌ریزی سازه ای وجود ندارد و بتن‌ریزی بدون وجود مبنا اجرا می‌شود که به دلیل نبود مبنا و معیار، بتن با پستی و بلندی و موج‌‌دار 

    اجرا می‌شود و در جای جای سقف بر روی آرماتورها ضخامت بتن مختلفی را شاهد خواهیم بود. این موضوع به لحاظ آیین‌نامه‌ای قابل قبول نمی‌باشد و یک نقص بزرگ بشمار می‌آید که متاسفانه در سازه‌های در حالا اجرا مورد توجه و حساسیت قرار نمی‌گیرد.

    راه کار درست:

    اسپیسرهای معیارتراز خود به تنهایی این امکان را دارند که از آنها جهت کروم‌بندی نقطه‌ای بهره برد و از 5 سانتیمتر تا 15 سانتیمتر و حتی بالاتر قابل رگلاژ می‌باشند. معیارترازها هم می‌توانند بر روی آرماتورها سوار شوند و هم می‌توانند بر روی سطح صاف قرار گیرند و با چرخاندن، آنها را تا سطح لازم لبه بتن نهایی رگلاژ کرد و بتن‌ریزی سازه‌ای را برای ایجاد کاور استاندارد طبق آیین‌نامه‌ها کنترل کرد.

     

     

    4-1- ایجاد کروم‌بندی و یا لقمه‌گذاری نقطه‌ای برای شاخص مقدار کف‌سازی در طبقات با فوم بتن یا پوکه:

    کروم‌بندی نقطه‌ای در کف‌سازی‌های طبقات، زمان و هزینه مضاعفی مصروف می کند. تکه‌ای سنگ یا کاشی را با ملات روی کف تا تراز کف نهایی که از قبل مشخص شده تنظیم می‌نمایند و این کار در تمام نقاط کف واحد با فاصله حدودی 1 متر از یکدیگر تکرار می‌شود و این کار حداقل دو روز در یک واحد 100 متری زمان می‌برد و هزینه بنایی و کارگری را هم نیز به همراه دارد و سپس پوکه‌ریزی و یا فوم بتن اجرا می‌شود.

     

     

    راه کار درست:  

    همان طور که در بنده 3-1 گفته شد اسپیسرهای معیارتراز به تنهایی کاربرد دارند و می‌توانند کار لقمه‌گذاری را در سطح برای مقدار  ضخامت بتن‌ریزی یا پوکه‌‎ریزی و یا فوم بتن تا تراز لازم را انجام دهند که آن فضا می‌تواند کف طبقات، یا روی آرماتورهای سقف و یا روی خاک برای تراز بتن مگر یا در محوطه برای بتن‌ریزی یا زیرسازی و ... باشد.

     

    5-1- سرعت اجرای کروم‌بندی در یک متراژ 100 متری در کمتر از نیم ساعت: 

    کروم‌بندی سنتی همواره زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و در یک واحد 100 متری در خوش‌بینانه‌ترین حالت دو روز کاری همراه با هزینه‌های کارگری و بنایی انجام می‌شود که بعضاً هم خیلی دقیق و درست اجرا نمی‌شود و پس از آن نیز دوباره باید کف اصلاح گردد تا آماده پوشش نهایی کف شود. 

    راه کار درست:  

    کارکردن با اسپیسرهای کروم‌بندی و معیارتراز بسیار ساده و سریع می‌باشد و به سرعت و با استفاده از نور لیزر می‌توان  آنها را رگلاژ کرد از هزینه‌های کروم‌بندی سنتی زمان‌بر و همچنین دستمزد بنایی و کارگری رها شد و یک کارگر ساده ساختمانی می‌تواند  به راحتی و در کمتر از نیم ساعت یک متراژ 100 مترمربعی را کروم‌بندی کند.

     

    6-1- حذف کروم‌بندی و شیب‌بندی‌های بعدی در بام:

    حذف کروم‌بندی به صورت سنتی به نفع سازنده و سازه می‌باشد چرا که فاکتورهای مهم کاهش هزینه، زمان اجرا و وزن سازه را به ارمغان می‌آورد.

    راه کار درست:  

    با استفاده از پروفیل‌های کروم‌بند و معیارتراز هم سرعت اجرای کروم‌بندی به صورت قابل توجهی کمتر می‌شود و هم دقت کار بالا می‌رود و هم در عین حال هزینه و زمان اجرای کروم‌بندی سطوح به شکل قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود. 

     

    7-1- حذف مصالح اضافی جهت شیب‌بندی و کاهش وزن ساختمان‌: 

    در شیب‌بندی بام مقدار مصالح مصرفی قابل توجه می‌باشد که معمولاً به دو صورت پوکه‌ریزی و فوم بتن اجرا می‌شود که به تجزیه و تحلیل هر دو مورد در یک متراژ 100 مترمربعی می‌پردازیم.  

    در ابتدا برای هر دو مورد باید کروم‌بندی سنتی به صورت شیب‌بندی با صرف زمان و هزینه خرید و تیه مصالح و پرداخت دستمزد انجام پذیرد تا بتوان آب را به سمت کف‌شورها هدایت کند که خود دارای وزن قابل توجهی است. 

    اجرا با پوکه معدنی: هر مترمکعب پوکه معدنی 600 تا 700 کیلوگرم وزن دارد. با احتساب اینکه در هر مترمربع به ارتفاع 10 سانتیمتر پوکه‌ریزی خواهیم داشت (یک دهم مترمکعب)، حدود 60 کیلوگرم بر مترمربع وزن پوکه و همچنین پوشش حداقلی 5 سانتیمتر ملات که وزن آن در هر مترمکعب 2400 کیلوگرم بوده و برای ضخامت 5 سانتیمتر (یک بیستم مترمکعب) در هر مترمربع حدود 120 کیلوگرم وزن آن را خواهیم داشت که در مجموع با وزن پوکه به عدد 180 کیلوگرم در هر مترمربع می‌رسیم. 

    اجرا با فوم بتن: اجرا با فوم بتن اصولا برای شیب‌بندی بام روش بسیار غلطی است که متأسفانه توسط پیمانکاران این روش باب شده است چراکه فوم بتن صرفاً برای تراز کردن کف طبقات به دلیل رقیقی و خودتراز شدن آن مورد استفاده قرار میگیرد.  با این حال ما این روش را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم. هر متر مکعب فوم بتن از 400 تا 1800 کیلوگرم وزن دارد که این اختلاف وزن نسبت به مقدار فوم شیمیایی و اختلاط مقدار سیمان در فضاهای مورد استفاده دارای تفاوت اساسی می‌باشد که در کف طبقات از مقدار 400 تا 800 کیلوگرم در مترمکعب مورد مصرف قرار میگیرد و در جاهایی مثل پارکینگها (توصیه نمی‌شود) از 1000 تا 1800 کیلوگرم بر متر مکعب  استفاده می‌شود. در شیب‌بندی بام حداقل باید از تراکم 1000 کیلوگرم بر مترمکعب مورد استفاده قرار گیرد تا بتوان با این تراکم بالا کنترل شیب‌بندی را داشت (اصولا فوم بتن خودتراز است)  با احتساب اینکه در هر مترمربع به ارتفاع 10 سانتیمتر پوشش فوم بتن داشته باشیم وزن آن برابر 100 کیلوگرم بر مترمربع خواهد بود و در نهایت به دلیل آن که پس از خشک شدن فوم بتن ایزوگام به دلیل وجود روزنه‌های زیاد این متریال، گیرش لازم را ندارد باید حداقل 3 سانتیمتر روی سطح فوم بتن را ملات‌ریزی نمود که وزن این 3 سانتیمتر در متر مربع برابر است با حدود 80 کیلوگرم (یک سی‌ام مترمکعب بتن) و در مجموع با وزن فوم بتن باز هم به عدد 180 کیلوگرم بر مترمربع خواهیم رسید که در هر دو حالت پوکه و فوم بتن در 100 متر مربع معادل 18 تن بار اضافی به ساختمان تحمیل می‌گردد.

    راه کار درست:  

    وقتی از پروفیل و اسپیسرهای معیارتراز جهت شیب‌بندی بام استفاده می‌شود اولاً هزینه‌های کروم‌بندی سنتی بام شامل هزینه مصالح و دستمزد اجرا کارها کاملاً حذف می‌شود و همچنین زمان اجرای آن نیز به همان زمان بتن‌ریزی سازه‌ای گره می‌خورد و با اتمام بتن‌ریزی کل شیب‌بندی نیز به پایان می‌رسد. حال محاسبه وزنی استفاده از اسپیسرهای معیارتراز را مورد تجزینه و تحلیل قرار میدهیم:  

    برای شیب‌بندی به پروفیل‌های کروم‌بند و اسپیسرهای معیار تراز قابل رگلاژ نیازداریم. ابتدا باید محل کف‌شورها مشخص شده باشد که در همه سازه‌ها قبل از رسیدن ساختمان به طبقه آخر و بام، تأسیسات ساختمان و لوله‌های آب و فاضلاب مشخص شده و محل اجرای کف‌شور و یا کف‌شورهای بام جانمایی می‌شود. به همین دلیل با استفاده از اسپیسر معیارتراز یک سر پروفیل‌های کروم‌بند، دورتادور بر روی تراز کفشور که پایین‌ترین تراز نقطه بام می‌باشد تنظیم می‌گردد و نسبت به طول کروم‌های دیگر با شیب 1 تا 2 درصد (گفتنی است که با پروفیل و اسپیسرهای معیارتراز می‌توان در حد میلیمتر شیب‌بندی را انجام داد و حتی شیب را در صورت لزوم با کمتر از یک در صد هم اجرا نمود) با رگلاژ نمودن اسپیسرها اجرا می‌شود. به طور معمول شیب‌بندی بام با همان یک درصد شیب اجرا می‌گردد. برای شیب‌بندی با پروفیل کروم‌بند و معیارتراز با شیب 1 درصد، در هر 100 مترمربع نیاز به 3 مترمکعب سفارش بتن اضافه هست که وزن این بتن از فوم بتن و پوکه در پشت بام کمتر خواهد بود و برای محاسبه آن داریم:  

    وزن 3 مترمکعب بتن با احتساب هر مترمکعب 2400 کیلوگرم برابر است با 7200 کیلوگرم برای یک فضای 100 متری که وقتی این عدد تقسیم بر 100 شود وزن آن در هر مترمربع به 72 کیلوگرم می‌رسد و تمام. در صورتی که در سیستم پوکه و فوم بتن برای هر مترمربع 180 کیلوگرم را داشتیم که این اعداد با هم قابل مقایسه نیستند و در سیستم اسپیسرهای کروم‌بند هم به لحاظ وزنی هم به لحاظ هزینه‌ای و هم به لحاظ زمانی، در همه ابعاد به نفع سازه و سازنده است. 

     

     

    8-1- حذف صرف زمان جهت کروم‌بندی و ملات‌ریزی بام: 

    همان‌طور که به شرح مفصل در بند 7-1 بیان شد اجرای کروم‌بندی تا رسیدن به اجرای کف نهایی در سیستم سنتی متحمل زمان حداقل یک هفته برای یک متراژ 100 متری می‌باشد فاکتوز زمان در ساختمان بسیار مهم می‌باشد و هزینه را در پی خود دارد.  

    راه کار درست:  

    نصب اسپیسرهای کروم‌بند نیاز به زمان زیادی ندارد و توسط یک کارگر ساده هم سریعاً قابل رگلاژ و اجراست و در یک متراژ  100 متری زیر نیم ساعت زمان می‌برد. 

     

    9-1- حذف هزینه‌های بنایی و کارگری‌های بعدی جهت شیب‌بندی بام و کروم‌بندی کف طبقات:

    هزینه اصلی‌ترین فاکتوری است که سازنده‌ها بسیار به آن توجه نشان می‌دهند و هر چقدر بتوانند هزینه قسمتی از ساخت را کاهش دهند و به جای دیگری اختصاص بدهد موفق خواهند بود که در حد نرمال ساختمان قابل قبول‌تری را برای مشتریان ارائه دهند و رضایت آنان را در خرید کسب کنند.

    راه کار درست:

    استفاده از اسپیسرهای کروم‌بند و معیارتراز شرکت بعدِ سوم کلیه هزینه‌های کروم‌بندی و رگلاژی را در بتن‌ریزی‌ها و کفسازی‌ها تسهیل کرده و به لحاظ هزینه و زمان و وزن به نفع سازه و سازنده است.

     

    نظرات
    انصراف از نظر Close