جستجو
گروه محصولات
    Menu Close
    Back to all

    مقدار مصرف بتن استاندارد طبق آئین‌نامه‌ها در این سیستم

    مقدار مصرف بتن استاندارد طبق آئین‌نامه‌ها در این سیستم

    برای جلوگیری از بریده شدن کاور بتن استاندارد در سقف به وسیله پروفیل کروم بند تدبیر ذیل اتخاذ گردید:

    ارتفاع شاخک‌های اسپیسر در زیر پروفیل اصلی بلندتر گردیده تا بدین‌وسیله ارتفاع مجاز کاور بتن از حد استاندارد کمتر نگردد و باعث بریده شدن کاور استاندارد نشود. در واقع با این تغییر میزان کاور بتن را 8 میلیمتر در سطح افزایش داده تا بیشتر ارتفاع پروفیل (12 میلیمتری)، در همین 8 میلیمتر بتن قرارگیرد و باعث بریده شدن کاور استاندارد نگردد.

    نکته بسیار مهم :

    معمولاً در هنگام محاسبه و سفارش مقدار بتن، بعضاً تا 2 سانتیمتر در مترمربع بتن اضافی سفارش داده می‌شود تا بتوان با این مقدار بتن اضافه در سطح حداقل پوشش را در برخی از جاها که ممکن است بتن کمتری پوشیده شود جبران کرد که اینکار از نظر اقتصادی به صرفه نیست. لذا با وجود چنین سیستمی می‌توان از سفارش بتن اضافی جلوگیری کرد و محاسبه دقیق‌تری برای سفارش بتن انجام داد.

     

    نمایش رفتار پروفیل کروم‌بند بتن در مواجه با خیز منفی

    در مورد خیز منفی در برخی از سقف‌ها‌، باید عرض شود که پروفیل اصلی موجود در این طرح از جنس پلاستیک فشرده است که در عین حال دارای انعطاف خاصی می‌باشد و در شیب‌های کمِ خیزِ منفی قابل اجراست و کماکان میزان ضخامت بتن محاسبه شده را از روی میلگرد حفظ می‌نماید.

    نکته حائز اهمیت مهم‌تر اینکه جهت نصب پروفیل‌های پلاستیکی که در اصل کروم‌بندی بتن را تشکیل می‌دهد بصورت ناخواسته و در عین حال صحیح بر خلاف جهت خیزِ منفیِ تیرچه‌ها می‌باشد که این دو مغایرتی از نظر ناهماهنگ بودن پروفیل با خیز ایجاد نمی‌کند و ارتفاع ضخامت کاور بتن همچنان حفظ می‌شود.

     

     

    با توجه به این که همیشه پس از آماده‌سازی سازه سقف در طبقات در هنگام بتن‌ریزی به دلیل عدم وجود کروم‌بندی مشخص، با مشکل مَوّاج شدن بتن در سطح مواجهیم و اجراکارها مبنایی برای یکسان نمودن ضخامت بتن در کل سطح ندارند تا بتوانند کاور بتن مناسب سقف را به یک اندازه و ضخامت برسانند، برآن شدیم که مبنایی برای این مشکل تعریف نماییم که آن محصول همانا "محصول تراز کننده بتن" نام دارد و برای جلوگیری از مواج شدن بتن استفاده می‌شود و در اصل نوعی کروم‌کشی سریع و آسان در سقف به حساب می‌آید.

    برای مثال : اگر ما در سقف کرومیت طبق آیین‌نامه، ضخامت بتن را 5 تا 7 سانتیمتر از روی پلاستوفوم داشته باشیم، چیزی که عملاً با آن مواجه می‌شویم، ضخامت متفاوت بتن در هر نقطه از سقف بتن‌ریزی شده است و کاور بتن نامتناسبی را در روی سقف شاهدیم (به علت نبود مبنای مشخص برای اجراکارها). اما با وجود سیستم پروفیل کروم‌بند در تمام سطح سقف ضخامت بتن یکسانی را خواهیم داشت که توسط اجراکارها به صورت شمشه‌کشی انجام می‌شود.

    نظرات
    انصراف از نظر Close